» » واحد نجى والتانى مات






الكاتب الصحفى ; اسامه عبد الرؤوف

هو السؤال البسيط*هو لما أكون ماشى فى الطريق وتعبان لاى سبب وتخبطنى عربيه ينفع السواق يقول انى انا الغلطان علشان انا كنت تعبان ومش شابف السكه صح؟أمال فين الرحمه *ولاينفع لما أكون رايح مشوار أو راجع من عمل ومشيت فى شارع فيه مظاهرات غصب عنى تجينى طلقه من الشرطه ويقولو ايه اللى وداك هناك؟امال فين الرحمه *كنا زمان لما يغلط اى ولد فى حد كبير يروح الكبير لابو الولد ويقوله ابنك غلط فيا(ملص ودانه) ، لكن دلوقتى لاتلاقى صغير يحترم كبير ولاكبير بيعرف الاصول*ازاى تتفق الداخليه مع اتحاد الكوره على حضور جمهور ولما يغلط الجمهور تلاقى الداخليه بتضرب فى الولاد من غير رحمه واتحاد الكوره يقولك هما اللى غلطانين ايه اللى وداهم هناك ، امال كنتو بتتفقو على ايه غير انكم اتفقتم على حاجه واحده وهى اللى يفوت يموت ! ودى حكايه شاب كان فى الماتش هو وزميله وللاسف هو رجع وزميله مات كما يحكيها الشاب من غير ذياده ولانقصان وبخط ايده على الكيبورد*وصلنا عند الاستاد . كنا اول اتوبيس يوصل نزلنا من الباص طلت التلفون اكلم صحبى Ahmed Wahid قعدت ادور عليه قبلت صحبى وسلمت عليه وحضنتو قالى متجى ننزل فى المعمعه مع اخوتنت وفعلان طلعنا على السور ونزلنا وصت اخوتنا وبدئنا ندحك ونهزر ونهبص واقوله مبسوط قابلتك يا صحبى وقعدتا نهزر واقول انا قصير نفسى واحمد يقول انا قزم وندحك ونسخسخ وقع واحد على الارض واحد ولع شمروخ وبدئتا نبعد الناس وننظم نفسنا وعملنا سلسله كدا ووقفنا بعديها الضرب اتشغل خرطوش ووقنا على بعض قنابل الغاز تحتينا على الارض بعد كداه صحبى اختفا عنى ومشوفتوش كنت لبس اسكارف واحد بيشدنى منه عشان يقف كنت هموت فكيتو ومسكتو فى ايدى وهو يشد فيه واقله امسك والى ورايا بينطق الشهاده ويقول الله اكبر قلتلو متخفش مش هنموت الضرب ذاد والدفع ذاد وقعتا اكتر وانا بصرخ وبقول متخفش اسكت والى تحتى يعض فيا ويقول حاسب قلتلو متخفش بدئت ارفع نفسو عنو بعدين لقيتو سكت ببص عليه لقيت بيطلع حجات من بوئه كدا وعنيه بيضا وطفله تصرخ وصوت شهاده وصريخ وهيصه وزء مدرتش بنفسى اول مفتحت عنايا ببص لقيت واحد تحتى وواحد فوقى الى فوقى فايق حبه وقام الى تحتى راح عند الى خلقه قمت شديتو وحطيتو جمب الرصيف . بعد كدا بعدتا ناس كتير الدخليه هجمت علينا قمت شديت واحد من تشرتو برا لحد مهبطت لقيت واحد شالة قصدى وقالى سيبو فى جمب وانجى انته الاسعاف جايه سبتو ونا ماسك جزمتى فى ايدى وتشرتى مش لقيه ولبس تشرت نص كم جريت كدا لحد باب الاستاد التانى لقيت ناس بتدخل من البوابه التانيه قلت ليهم دخلين ليه وازاى عديت النحيه التانيه عكسهم وبدئت اكلم الناس واجريت غلط كلنتهم تانى وجريت يجى 30 او 20 كيلو لحد موصلت للناس الى انا معاهم . #من_امام_الدفاع_الجوى

عن Unknown

منظمة سياسية اجتماعية حقوقية
»
السابق
رسالة أقدم
«
التالي
رسالة أحدث

ليست هناك تعليقات :

ترك الرد

.